lørdag 12. april 2008

Buenos Aires og Tigre

Naa har vi vaert i Argentina i over en uke, Buenos Aires er en stor By! Og det er noe ved den som facinerer meg. Populaert kalles byen Sor Amerikas Paris, fordi den er full av nydelige bygninger og etterkommere etter Europeere som kom hit en gang paa 17-1800 -tallet pluss at den har en atmosfaere som er til aa ta og fole paa, herlige store antikk markeder, utallige spisesteder, tangomusikk ja; Byen er faktisk den forste byen vi har vaert i hittil som jeg virkelig kunne tenke meg og bo i. Den har en perfekt blanding mellom noe vi kjenner og gjor at jeg foler meg hjemme, og noe av spenningen og lidenskapen som ligger i Sor Amerika og folket her.

Vi har akkuratt kommet tilbake til byen etter et par netter litt ute paa landet. Egentlig hadde vi planer om aa reise til strendene i Uruguay for et par dager , siden Uruguay bare er en liten battur unna. Men saa ombestmte vi oss kjapt, fordi vi motte flere her paa hostelet vaart som sa det ikke var serlig bra. Sa vi endet opp med aa dra til elvedeltaet som ligger like ved Byen. Vi tok tog til et lite sted utenfor byen som heter Tigre, dette toget tok nesten en time og kostet litt over to kroner! -det er sprott billig! Men saa horer det jo ogsaa med til historien at vi satt paa gulvet i en vogn som egentlig var ment for sykler ;) Vel fremme i Tigre satte vi oss paa en baat som tok oss to timer innover i trange kanaler hvor folk bodde paa stolpe hus langs elva. Dette er et sted hvor rike folk fra Buenos Aires har sine flotte feriehus med store vindusflater og utsikt utover elven. Men det er ogsaa eindommer som er eid av vanlige folk som bor der fast. Alt de trenger av mat, vann osv blir brakt inn med baat! Saa vi stoppet utallige ganger og leverte alt fra rundstykker og vannkanner, til en innpakket mikrobolgeovn! om man skal vaere med neste baat som kommer henger man bare ut et hvitt flagg paa bryggen, saa stopper baaten.Vi kjorte forbi Politistasjon, kirke og skoler. For aa komme seg til alle disse stedene matte man ha baat for aa komme frem - helt fantastisk!

Naa var vi kommet ut fra de smaa elvene og ut i den virkelig store elven, som er saa brei at man ikke kan tenke seg det. Saa kom vi frem til hotellet vaar; marcopoloinn. sjekk det ut paa (www.marcopoloinnnautico.com). Det som motte oss var en stillhet og en ro som vi ikke hadde opplevd paa lenge. Vi slappet av, badet, hoppet paradis i sanden, drakk vin til lyden av sirrisser og frosker paa kvelden, saa paa rare fisker som de som jobbet der fanget og holdt i badebassenget, fikk besok dagen etter av nye venner fra Hostelet(Estorill) i Buenos Aires og ble kjent med en herlig liten hund ved navn Surgio som Marianne virkelig kunne tenke seg aa ta med hjem til Norge!

Vi har det veldig bra og i gaar var vi faktisk akkurat halvveis paa turen! Og alle vi har mott sier at siste halvdel av turen alltid gaar mye fortere enn forste!

saa om et lite svisj er vi hjemme igjen!

til dere som venter paa bilder, saa tar det litt tid fordi mange av data maskinene her har blokkeringer i alle rettniner, saa det eneste man egentlig kan gjore paa dem er aa vaere paa nettet ;) men vi leter etter et sted hvor det er mulig!