tirsdag 15. april 2008

Visuellt tilbakeblikk paa Peru

Det er noen uker siden naa, men naar vi startet i Perus
hovedstad var det mye spennede mat og alltid alt for masse mat! Peruanere maa ha et sykt magemaal.

Videre fikk vi absolutt erfare at solen er sterk i hovedstaden,
en liten times vandring i byens gater var dette resultatet:

Fra Lima gikk turen til Paracas hvor vi dro paa Balestas oyene, her fikk vi en herlig baatur hvor vi saa et rikt fugleliv og en diger koloni med sjolover. Alle prikkene paa oyen over er fugler! sprott.

Pelikaner var det masse av i fiskerlandsbyen Paracas, her er en hel gjeng ute paa en brygge. Et eksempel paa det rike dyrelivet.

I Paracas motte vi Soledad og faren hennes, de var to grepa mennesker fra Argentina. Gjennom hele ruta vaar iPeru fortsatte vi aa mote paa disse to - koselig synes vi! Videre gikk turen til Nasca, Arequipa og Puno. Ved Puno ligger den Beromte Titicaca Sjoen, her var vi aa besokte straa oyene ved navn Uros.og vi fikk oss en liten tur i disse typiske straa baatene. Det er to av kvinnene paa oyen som svipper oss over til en annen oy hvor guidebaaten vaar er. Den lille gutten ble med paa turen, for han skulle paa skolen. De har hele livet sitt ute paa disse oyene, vi ble fortalt at de blir fodt og dor der ute.... vaart sporsmaal var; hvor gjor de av de dode? men vi fikk aldri noe skikkelig svar.

Neste stopp paa turen var Cusco, en vakker by som var storre enn vi hadde trodd og enna vakkrere. Herifra dro vi paa utflukter aa saa paa ulike inka ruiner i omeraadet. Vi var ogsaa paa et helt fantastisk marked i en liten by som heter Pisco, her er det en dame som selger naturlige fargepigmenter.

Her er Marianne paa et utsiktspunkt over Cusco.

Og jeg naar jeg vasker meg i Inkaenes gamle ungdomskilde, hvor vannet kommer fra, er enna en hemmelighet!

Fra cusco gikk turen videre med tog. opp til en liten landsby som heter Aguas Calientes, dette betyr varme kilder. Paa kvelden gikk vi oppover en vakker sti med lyktestolper, der oppe laa en fin liten samling med herlige varme bassenger, vi hadde en herlig romantisk kveld. Hadde vaert perfekt aa ha med kjaeresten dit, saa ble sendt en del tanker hjem den kvelden ;)

Vi la oss tidlig for aa klare aa staa opp klokken halv fem for aa dra mot Macchu Pichu! Vi vaaknet opp til et plaskende regnvaer! og fikk dratt godt nytte av regnponchoene vi har baert paa siden vi forlot hjemlandet. Her er vi forann inngangen, hverken regn, litt hoydesyke eller grytidlig morgen kan odelegge humoret naar man staar forann noe slikt.

Vi var egentlig heldige at vi hadde litt daarlig vaer, for naar vi kom inn paa omeraadet laa det en tykk taake overalt, og litt etter litt kom den fantastiske Inka byen paa toppen av et fjell til syne.
Forst hadde vi et par timer med Guid, saa hadde vi fritid saa lenge vi onsket! Det klarnet opp og solen tittet frem.

Selv om vi hadde gledet oss lenge og sett bilder og sett frem til dette oyeblikket var det enna mer fantastisk enn vi hadde forventet. Man blir bare grepet over at hele kulture, kunnskapen de hadde og det faktum at de faktisk klarte aa bygge denne byen.

Ser dere fjellet i bakgrunnen av byen, Dette heter Vainu Picchu og vi klatret opp paa det, kjempe herlig tur, og en fantastisk utsikt. Her kan man tydelig see at byen er formet som en Kondor(fugl) naar man ser den ovenfra. Etter den fantastiske turen til Machu Picchu, var vi tilbake i Aguas Calientes og spiste middag med utsikt over jernbaneskinnene. Etter dette var det bare reising forst til Cusco, videre til Lima og vips var vi I Argentina.